reklama

Komunálny bordel

Petržalčan Michal je kamarát a zároveň aj môj volič. Často sa v dobrom hádame, hlavne keď mi vyčíta, že misiou súčasných politikov je presvedčiť voliča o tom, že škrabať sa pravou rukou za ľavým uchom je tá najsprávnejšia cesta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

A že politika je jeden veľký bordel. Hádky sú najintenzívnejšie v čase prvého masívneho sneženia v meste. Áno, Michal, priznávam, neodhrnuté cesty, nekonečné zápchy, zľadovatené parkoviská a neposolené sídliskové cesty, sú dôkazom toho, že starostlivosť o cesty a verejné priestranstvá v meste je naozaj jeden veľký komunálny bordel.

V Bratislave sa podľa zákona (dosť nelogicky) o časť ciest stará hlavné mesto a o iné cesty zase mestské časti. Pre mesto to robí externá firma. Sedem mestských častí má vlastný podnik verejnoprospešných služieb, ostatných desať za to platí externým firmám. Ani jeden model však riadne nefunguje a cestári sú snežením vždy zaskočení a obyvatelia mesta právom vytočení. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pritom sa stačí iba inšpirovať mestami, kde to funguje. Susedná Viedeň má veľký mestský podnik s dostatkom mechanizmov, ktorý sa o verejné priestranstvá stará nepretržite a systematicky. Pri masívnom snežení sa mestská technika rozdelí pomerne do všetkých častí mesta a cyklicky cesty odhŕňa a solí. To v Bratislave nefunguje. Vlastné podniky mestských častí nemajú na to, aby nakúpili dostatok techniky a pri kontraktoch s externými firmami zas nemajú peniaze na to, aby zaplatili dostatok techniky. Najlepšie sa teda javí spojiť sily aj peniaze a vytvoriť jeden mestský podnik na upratovanie verejných priestranstiev. Ak by sa projekt od začiatku dobre nastavil, mohlo by to byť dobré riešenie pre Bratislavu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O potrebe takéhoto podniku hovoril na začiatku mandátu aj primátor Nesrovnal. Potom sa ale odmlčal a potichučky začal pripravovať ďalší štvorročný kontrakt na údržbu ciest pre súkromnú firmu. Až keď mu nedávno poslanci mimoriadnou kontrolou dokázali, že externá firma upratovanie ciest nezvládla, rýchlo sa vrátil k modelu veľkého mestského podniku. Ale opäť len slovne. Prakticky za tri roky pre jeho vznik neurobil nič, naopak, pripravoval súťaž, ktorá na ďalšie štyri roky umožní presun mestských peňazí do vreciek súkromných firiem.

Bratislava je rozdelená na 17 mestských častí a každá z nich sa útrpne, ale hrdo umýva vo vlastnom umývadielku vlastným mydielkom. Moderné mesto je však z pohľadu systematickej údržby jeden celok, ktorý potrebuje vlastnú sprchu s neobmedzeným prístupom k teplej vode a sprchovému gélu, lebo raz sa zašpiní iba trochu a inokedy je zasvinené tak, že potrebuje operatívnu a radikálnu komplexnú očistu celého tela.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak sa jednému mestskému podniku roky darí odvážať odpadky z kontajnerov z celého mesta, prečo by veľký mestský podnik nemohol celé mesto aj upratovať? Nechodím domov do Petržalky prespávať, ja v nej žijem. Chcem v zime k autu prejsť po čistom parkovisku pred svojím domom aj pred panelákom mojich priateľov v Ružinove. Chcem aj na sídlisku v zime jazdiť po odhrnutej ceste. Nechcem už v zastupiteľstve počúvať reči o nedostatku peňazí a mechanizmov. Chcem podporiť efektívne a múdre spoločné riešenie. Začnime teda konečne upratovať ten komunálny bordel, údržba ciest je ideálnou príležitosťou.

Oliver Kríž

Oliver Kríž

Bloger 
  • Počet článkov:  44
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Petržalčan, poslanec mestského zastupiteľstva hl. mesta Bratislava, zakladateľ o.z. Mladá Petržalka a predseda hnutia Mladá Bratislava Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu