Komunálny bordel

Autor: Oliver Kríž | 13.2.2018 o 13:46 | (upravené 15.2.2018 o 16:58) Karma článku: 1,11 | Prečítané:  125x

Petržalčan Michal je kamarát a zároveň aj môj volič. Často sa v dobrom hádame, hlavne keď mi vyčíta, že misiou súčasných politikov je presvedčiť voliča o tom, že škrabať sa pravou rukou za ľavým uchom je tá najsprávnejšia cesta.

A že politika je jeden veľký bordel. Hádky sú najintenzívnejšie v čase prvého masívneho sneženia v meste. Áno, Michal, priznávam, neodhrnuté cesty, nekonečné zápchy, zľadovatené parkoviská a neposolené sídliskové cesty, sú dôkazom toho, že starostlivosť o cesty a verejné priestranstvá v meste je naozaj jeden veľký komunálny bordel.

V Bratislave sa podľa zákona (dosť nelogicky) o časť ciest stará hlavné mesto a o iné cesty zase mestské časti. Pre mesto to robí externá firma. Sedem mestských častí má vlastný podnik verejnoprospešných služieb, ostatných desať za to platí externým firmám. Ani jeden model však riadne nefunguje a cestári sú snežením vždy zaskočení a obyvatelia mesta právom vytočení. 

Pritom sa stačí iba inšpirovať mestami, kde to funguje. Susedná Viedeň má veľký mestský podnik s dostatkom mechanizmov, ktorý sa o verejné priestranstvá stará nepretržite a systematicky. Pri masívnom snežení sa mestská technika rozdelí pomerne do všetkých častí mesta a cyklicky cesty odhŕňa a solí. To v Bratislave nefunguje. Vlastné podniky mestských častí nemajú na to, aby nakúpili dostatok techniky a pri kontraktoch s externými firmami zas nemajú peniaze na to, aby zaplatili dostatok techniky. Najlepšie sa teda javí spojiť sily aj peniaze a vytvoriť jeden mestský podnik na upratovanie verejných priestranstiev. Ak by sa projekt od začiatku dobre nastavil, mohlo by to byť dobré riešenie pre Bratislavu.

O potrebe takéhoto podniku hovoril na začiatku mandátu aj primátor Nesrovnal. Potom sa ale odmlčal a potichučky začal pripravovať ďalší štvorročný kontrakt na údržbu ciest pre súkromnú firmu. Až keď mu nedávno poslanci mimoriadnou kontrolou dokázali, že externá firma upratovanie ciest nezvládla, rýchlo sa vrátil k modelu veľkého mestského podniku. Ale opäť len slovne. Prakticky za tri roky pre jeho vznik neurobil nič, naopak, pripravoval súťaž, ktorá na ďalšie štyri roky umožní presun mestských peňazí do vreciek súkromných firiem.

Bratislava je rozdelená na 17 mestských častí a každá z nich sa útrpne, ale hrdo umýva vo vlastnom umývadielku vlastným mydielkom. Moderné mesto je však z pohľadu systematickej údržby jeden celok, ktorý potrebuje vlastnú sprchu s neobmedzeným prístupom k teplej vode a sprchovému gélu, lebo raz sa zašpiní iba trochu a inokedy je zasvinené tak, že potrebuje operatívnu a radikálnu komplexnú očistu celého tela.

Ak sa jednému mestskému podniku roky darí odvážať odpadky z kontajnerov z celého mesta, prečo by veľký mestský podnik nemohol celé mesto aj upratovať? Nechodím domov do Petržalky prespávať, ja v nej žijem. Chcem v zime k autu prejsť po čistom parkovisku pred svojím domom aj pred panelákom mojich priateľov v Ružinove. Chcem aj na sídlisku v zime jazdiť po odhrnutej ceste. Nechcem už v zastupiteľstve počúvať reči o nedostatku peňazí a mechanizmov. Chcem podporiť efektívne a múdre spoločné riešenie.  Začnime teda konečne upratovať ten komunálny bordel, údržba ciest je ideálnou príležitosťou.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Slovensko pripomína jeden veľký kontajner na odpad

Niektorí si tu žijú ako prasce v žite. A niektorí len ako prasce.

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota zrýchlil

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach vyprchá.


Už ste čítali?