Fakty a fámy o „autostráde“ pozdĺž petržalskej električky

Autor: Oliver Kríž | 25.4.2013 o 10:01 | Karma článku: 3,94 | Prečítané:  250x

V ostatnom čase zachvátila Petržalka občianska vlna odporu „proti štvorprúdovej ceste" naprieč našou Mestskou časťou. Aktivisti spustili masívnu petičnú a mediánu ofenzívu. Na prvý pohľad ide o chvályhodnú iniciatívu, lebo mať kritický názor je veľmi správne. Debata sa však dostala do emotívnej roviny a začala postrádať niektoré vecné argumenty. Popri faktoch sa objavili aj polopravdy a fámy. V mojom krátkom príspevku sa pokúsim definovať niektoré chyby a ozrejmiť niektoré fakty.

Chyba č. 1: Podcenená komunikácia zo strany hlavného mesta

Hlavné mesto organizovalo v ostatných dvoch rokoch sériu verejných stretnutí s občanmi na tému Nosného systému MHD. Napriek tomu bola komunikácia s verejnosťou evidentne nedostatočná. Témou bola prioritne električka do Petržalky a oprava Starého mosta. Na ostatné aspekty sa akosi zabudlo. Ne stretnutiach sa zúčastnilo limitované množstvo občanov a následná mediálna informovanosť bola tiež obmedzená. A keď ľudia nedostanú dostatok informácií, majú prirodzenú tendenciu si ich domyslieť.

 

Chyba č. 2: Zle postavená petičná otázka

Preto aktivisti zorganizovali krátky prieskum verejnej mienky a následne vznikla aj občianska petícia. Ale už samotná otázka v prieskume bola formulovaná veľmi nešťastne a sugestívne. Voľba medzi „diaľnicou" napriek Petržalkou a zeleným parkom by mala aj u mňa jednoznačnú odpoveď. Ale otázka tak nestojí a spomenuté alternatívy nie sú k dispozícií.

 

Chyba č. 3: „Bulvarizácia" témy niektorými médiami

Chytľavej a emotívnej témy sa samozrejme chytili aj médiá. Okrem iného „nafúkli" počty petičných podpisov. Podľa zákona zák. č.85/1190 Zb. o petičnom práve sa medzi platné podpisy počítajú len tie, ktoré boli fyzicky pozbierané. A tých je v tomto prípade podstatne menej ako prezentovaných 9 tisíc. Toto číslo zodpovedá len počtu „klikov" na internete. Samozrejme ide o určité vyjadrenie názoru, ale s takto položenou otázkou by som ochotne „klikol" aj ja.

Médiá tému zároveň usilovne nafukovali. Cesta bola prezentovaná ako rýchlostná tranzitná komunikácia a niektorí novinári písali dokonca o „autostráde." Vnikla tak pôda pre konšpiračné teórie, ktoré sa medzi obyvateľmi začali šíriť; napríklad že ide o veľký kšeft s cementom, alebo že sa cesta stavia nie pre Petržalčanov ale pre budúcich „prišelcov". Sú to samozrejme hlúposti. Každá verejná komunikácia slúži všetkým obyvateľov na ľahšiu migráciu.

 

Fakt č. 1: Ako to je vlastne s tou cestou?

Už pri projektovaní a stavaní modernej Petržalky v 70. rokoch 20. storočia bolo plánované, že stred sídliska bude tvoriť hlavná komunikačná tepna. V opačnom prípade  hrozí, že taký obrovský obytný konglomerát bez „komunikačnej chrbtice" časom dopravne skolabuje. Pôvodne sa tu plánovala ruská rýchlodráha, ktorá sa našťastie nestihla vybudovať. Ale dopravná os v tomto území zostala oprávnene a logicky zapísaná aj v územnom pláne. V žiadnom prípade však nechcem obhajovať rýchlostnú cestu v tomto území. Pod dopravnou tepnou dnes môžeme rozumieť aj modernú a ekologickú mestskú električku.

Naše vnútro-sídliskové komunikácie sú podľa dopravného prieskumu preťažené. Samozrejme doba sa posunula a medzičasom vznikol rýchlostný obchvat. Ale za Janíkovým dvorom je plánovaná výstavbu, kde bude  výhľadovo obývať asi 20 tisíc ľudí. To už nebude stačiť ani Panónska s Dolnozemskou. To nemení nič na veci, že potrebujeme ešte aspoň dva ďalšie funkčné mosty cez Dunaj. Ale to už je iný príbeh.

 

Fakt č. 2: Bude električka?

Momentálne má Bratislava unikátnu možnosť získať z eurofondov finančné prostriedky na rekonštrukciu Starého mosta. Nevyhnutnou súčasťou tohto projektu (ktorou je podmienené čerpanie financií) je vybudovanie električkovej trate z centra mesta až na juh Petržalky. A popri tejto trase je v platnom územnom pláne zakreslená „cestná komunikácia typu B". Malo by isť o netranzitnú obslužnú komunikáciu, ale neznamená to že tam musí nevyhnutne byť. Vnímam, že doba sa posunula a možno k nej existujú modernejšie a ekologickejšie alternatívy. Ale v tomto sa skúsme namiesto rôznych fám a špekulácií opierať o názory odborníkov, ktoré budú podporené reálnymi číslami.

Električka je nepochybne najekologickejší prostriedok hromadnej dopravy a slúži zároveň ako istý mestotvorný prvok. Ak chceme obmedziť individuálnu automobilovú dopravu je nevyhnuté ponúknuť obyvateľom modernú alternatívu.

Obávam sa trochu, že terajšia mediálna búrka v pohári vody môže projekt električky ohroziť. Medzi aktivistami sa totiž objavilo množstvo hlasov, aby sa nebudovalo vôbec nič a aby sa konzervoval súčasný stav. To by bola pre Petržalku rozhodne dopravná sebevražda.

 

Fakt č. 3: Ako ďalej?

O čo presne by sme boli v tom prípade ochudobnení sa mi veľmi ťažko špecifikuje. Dokumentácia ktorá je podaná na stavebnom úrade v Petržalke sa trochu odlišuje od toho, čo prezentoval hlavný dopravný inžinier.

Ale každopádne projekt s ktorým som sa mal možnosť oboznámiť ráta v tejto lokalite s výsadbou viac ako 2.000 drevín. Taktiež pozdĺž ramena vznikne cyklotrasa vybudovaná v stromovej aleji (každých 6m jeden strom). V centrálnej časti by mal vzniknúť park s rozlohou 7 hektárov a rozsiahla vodná plocha. O toto by som veľmi nerád prišiel vďaka hysterickej reakcií niektorých aktivistov.

Dôležitým faktom je, že primátor rozhodol o vypísaní medzinárodnej architektonickej súťaže na detailné riešenie celého územia. Vniká preto priestor, aby sme spoločne a v konštruktívnej atmosfére namodelovali budúci vzhľad daného územia. Tak, aby sme ho pre ďalšie generácie zachovali ekologické a zároveň funkčné.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

SVET

Rakúska štátna tajomníčka: Teraz útočia na webe, zajtra v uliciach

Rakúsko pripravuje zákony o nenávistných prejavoch.


Už ste čítali?